profile
register
facebook
youtube
twitter instagram

Marko Martins: Tanaks ar Makinenu varēja noslēgt jaunu līgumu, ja Tomijs to vēlētos

Go4speed 27.11.2019 - 08:27 Marko Martins: Tanaks ar Makinenu varēja noslēgt jaunu līgumu, ja Tomijs to vēlētos
Marko Martins un Ots Tanaks

Pēdējā mēneša laikā pasaules rallija čempionātā apspriestākais pilots bija WRC čempions Ots Tanaks. Pirms igauņu sportists pārgāja uz ''Hyundai'' komandu, par Otu un viņa komandas pārstāvi Marko Martinu tika runāts daudz un plaši. Ļoti daudzi izteikumi sekoja no somu medijiem, kuri vairākās intervijās rakstīja par Tanaku un Martinu. Daudzi no šiem izteikumiem bija par to, kā Tanaks un Martins esot ''uzmetuši'' Toyota, par viņu naudas kāri, attiecībām ar Tomiju Makinenu u.t.t.

Lai viestu skaidrību visos šajos jautājumos, Martins igauņu medijiem sniedza savu komentāru par šiem jautājumiem, kur bijusī igauņu rallija zvaigzne atklāja patiesību par pēdējā laikā izskanējušajiem notikumiem.

''Jau aprīlī Ots teica, ka jautājumu par savu nākotni grib atrisināt ātrāk, lai varētu turpināt nodarboties ar savām lietām, bet diemžēl līgumam vienmēr kā minimums ir divas puses. Jūs varat to gribēt, bet, ja otra puse nevirzīsies uz priekšu tādā pašā tempā, viss vilksies ļoti ilgi. Mūsu pirmā doma bija Toyota, bet paralēli mēs skatījāmies, kas notiek arī apkārt. Tanaks tobrīd bija galvenais spēlētājs tirgū. Viņam nebija neviens jāgaida un viņš pats varēja izlemt, ko viņš galu galā grib,'' stāsta Marko Martins.

''Komandā visi palika traki, kad uzzināja, ka Tanaks varētu pamest komandu. No komandas puses tas bija neprofesionāli tā izteikties. Kāpēc viņi tā uzvedās – nezinu. Iespējams, viņi centās pateikt to, ka vainīgi ir visi citi, izņemot viņus.''


Foto: Vladislav Masch

Runā, ka, pateicoties jums, Toyota komandas durvis jums un Tanakam servisa parkā ir aizvērtas.
Nezinu, neesmu neko tādu dzirdējis. Mēs neveicām nekādus soļus, kas būtu nepareizi vai netaisnīgi. Lēmums bija nelabvēlīgs Toyota komandai, taču japāņu vienībai bija lieliska iespēja pieņemt pozitīvu lēmumu un iziet no šīs sarežģītās situācijas. Neviens neko neapmānīja un netaisīja nekādu cirku. Ots varēja pats pieņemt lēmumu, kādu vēlās.

Agrāk piloti varēja dabūt vietu komandās, par to maksājot naudu. Līdz ar to tiem pilotiem, kuriem bija biezāks maks, viņu karjera gāja augšup. Ja jums ir daudz naudas, jūs varat nopirkt visu. Mums, imigrantiem no Igaunijas, tas nebija iespējams. Mēs ar Otu strādājām ar minimāliem finanšu līdzekļiem. Tas bija grūti, bet daudz foršāk.

Kas notika ar Toyota komandu? Runā, ka izmainījās situācija kolektīvā, cilvēki sāka iet prom.
Šosezon ''Toyota'' komandā bija neliela krīze, un arī apkārtējā vide nebija tā labākā. Neskatoties uz to, vajadzīgais rezultāts tika sasniegts un darbs tika izdarīts. Taču tas viss spēlēja zināmu lomu mūsu lēmuma pieņemšanā. Pamest ''Toyota'' komandu bija smags lēmums.

Cik nopietna bija komunikācija starp Toyota komandas vadību un Tomiju Makinenu, kurš vadīja komandu?
Izteikumi, ka mēs pa taisno runājām ar Japānu un komandas bosiem, izlaižot Makinenu, ir tīrie meli! Japāņi bija iesaistīti visos lēmumos, tai skaitā par ekipāžām. Viņiem bija vēlme turpināt mūsu sadarbību, bet komandas vadība nevarēja pārliecinoši pierādīt, ka [sadarbības] turpināšana ir labs plāns. Beigu beigās rūpnīca maksā naudu, bet viņi nenodarbojas ar komandas dzīvi.


Foto: Motorpress

No kurienes tad radās šie izgudrojumi?
Tas jums jājautā tiem, kuri uzrakstīja šādus mēslus. Faktiski lielākā daļa, ko somu mediji publicēja, bija meli.

Cik daudz Tanaku ietekmēja Toyota komandas tehniskās problēmas?
Protams, bija daudz tehnisku problēmu, kas lielākā vai mazākā mērā ietekmēja Ota rezultātus. Man bija jādomā, vai tas ir normāli un vai mēs gribam turpināt to piedzīvot nākotnē. Radās jautājums, vai nav nepieciešams pamainīt šo situāciju.

Cik daudz jūs tikāties ar Makinenu?
Bija daudz tikšanās, bet varat būt pārliecināti – neviens viņu neapmānīja un nepārsteidza. Makinens ar Tanaku varēja noslēgt līgumu, ja viņš to gribētu.

Kad bija īstais brīdis?
Tad, kad līgums stāvēja viņam uz galda. Piemēram, augustā un septembrī. Bet, ja futbola vārtsargs kādā brīdī dodas uz spēlētāju rezervistu soliņu, pastāv liela iespēja, ka pretinieks iesitīs vārtus.

Sanāk, ka Makinens ne pārāk vēlējās noslēgt jaunu līgumu?
Grūti teikt, Ja es gribētu tādu braucēju, rīkotos savādāk.


Foto: Federico Protti

Ko jūs sagaidījāt no Makinena?
Parastā pieeja ir tāda, ka visu var izdarīt saprātīgi un efektīvi. Runā, ka Ots komandā pieprasīja sev pirmā pilota lomu – tādas prasības nekad nebija! Ātrums parāda to, kurš komandā būs pirmais, bet kurš otrais. Ots spēja izcīnīt čempiontitulu bez komandas biedru atbalsta. Tas man citreiz lika aizdomāties, kāpēc tas tā notiek. Ja komanda rīkotos prātīgāk, tad tā diezgan viegli varēja izcīnīt titulu arī ražotājkausā. Diemžēl Ots bija spiests paļauties tikai uz sevi – un viņš to izdarīja.

Kā komandai vajadzēja rīkoties?
Tā, kā to izdarīja Hyundai vadītājs Andrea Adamo. Ja jūs negribat izcīnīt titulus, jums nav nepieciešams uzstādīt nekādus noteikumus. Ja gribat labāko savai komandai, tad jārīkojas ir savādāk.

Runā, ka jums jaunajā līgumā esot bijis punkts, ka Tanaks uz sacensībām varētu lidot ar privāto lidmašīnu.
Negribu ieslīgt detaļās. Tas ir bezgalīgs process. Ja komandai būtu vēlme piekrist, tad no mūsu puses viss bija gatavs. Daudzi runā, ka mūsu lēmums balstījās uz naudu. Taču tas nav tā. Arī pirms diviem gadiem Tanaka pāriešana uz Toyotu nebija saistīta ar naudu – drīzāk otrādāk. Tā kā šī pāreja arī nebija finanšu motivēts lēmums. Pēdējos divarpus gados Ots bija pats ātrākais braucējs. Tad kāpēc lai viņam nebūtu labs līgums?

Vai Toyota nebija gatava maksāt pienācīgu summu?
Jau teicu – šis lēmums nebija saistīts ar finansēm. Beigu beigās komandas saprot, ka Tanakam ir jāsaņem savs maksimums tieši tagad. Līguma finansiālā puse nebija galvenā sarunas tēma ar vienu vai otru pusi. Taču visi saprata, kādai jābūt cenai.


Foto: Edgars Leonovs

Kurā brīdī pāreja uz Hyundai kļuva par realitāti?
Viņi visu laiku bija mūsu redzeslokā. Jau iepriekš teicu par futbola vārtsargu. Tas notika tad, kad vārtsargs apsēdās uz spēlētāju rezervistu soliņa…

Kāpēc Makinens tā rīkojās?
Nevaru atbildēt. Nedomāju, ka viņš rīkojās labi. Redzu, kas notiek ar komandu, taču nesaprotu to.

Vai tagad esat apmierināti, kad noslēdzāt līgumu ar Hyundai?
Šis bija smags, nopietns un riskants lēmums pāriet uz komandu, kurā jau ilgu laiku brauc viņa sīvākais konkurents Tjerī Noivils. Taču ticu, ka tā Tanakam ir pareizā vieta. Mūsdienās WRC čempionātā visas mašīnas ir labas. Tikai laiks rādīs, kā viņam ies ''Hyundai'' un cik ātri viņš apradīs pie jaunās mašīnas.''

Jaunajā sezonā Hyundai WRC paliks kā vienīgā īstā rūpnīcas komanda?
Citroen aizejot no WRC, tur nekādā gadījumā lomu nenospēlēja Ožjē. Attiecības starp frančiem nebija tās draudzīgākās. Komanda uzskatīja, ka visas komandas liktenis atkarīgs no Ožjē. Arī par Otu teica, ka viņš it kā gribētu kaut kādā veidā vadīt komandu. Bet patiesībā viņš gribēja labi vadīt automašīnu un nenodarboties ar politiku.


Foto: Martin Trdla

Kādas ir jūsu attiecības ar M-Sport? Otam jābūt pateicīgam šai komandai un Malkolmam Vilsonam.
Nedrīkst kaut kur iet tikai pateicības dēļ. Man ir labas attiecības ar M-Sport, taču nedomāju, ka tagad bija jāpieņem kaut kāds lēmums par to, kas ir noticis kaut kad iepriekš.

Vai M-Sport arī iesaistījās cīņā par Tanaku?
Vilsons lieliski saprata, ko komandai nozīmētu tāda līmeņa pilots. Viņš savā sastāvā gribētu Tanaku, taču viņi nespētu piedāvāt to, ko piedāvāja citas komandas. Taču M-Sport spēj darīt lielas lietas. Ja Ots šajā komandā paliktu pirms diviem gadiem, visticamāk, par čempionu viņš kļūtu jau iepriekšējā gadā.

Tanaks – WRC čempions. Šajā brīdī viņš var nosmelt visu krējumu
Tieši tāpēc jums nevajadzētu samierināties ar mazāko, ja varat iegūt vairāk. Bet es atkārtoju - šis lēmums netika pieņemts naudas dēļ.


Foto: Nacho Mateo

Runā, ka esat labākais WRC menedžeris – jūsu padotais kļuvis par čempionu.
Neesmu mierā ar statusu – menedžeris. Kopā ar Otu strādāju desmit gadus. Mani pienākumi sākumā bija citi, kas visu laiku mainās. Kādam bija jāpalīdz pilotam viņa darbā. Daru tik, cik varu. Daru visu, lai Otam dotu to, kas viņam nepieciešams. Menedžeris – tas ir cilvēks, kurš kontrolē pilotu. Mēs darām to, kas vajadzīgs Otam, bet ne to, ko es gribu. Mēs varam kaut ko apspriest kopā, bet lēmumu pieņems viņš.

Kādas bija jūsu emocijas, kad Tanaks kļuva par WRC čempionu?
Protams, bija prieks redzēt, ka pēdējo desmit gadu darbi noveda pie šāda gala rezultāta. Ir patīkami redzēt, ka stenogramma un braukšanas stils, ko esmu iedevis viņam, ir pietiekami labs, lai izcīnītu pasaules čempiontitulu. Prieks apzināties, ka biju šī procesa dalībnieks, kad viens cilvēks piepildīja savu galveno sapni. Tā bija ļoti liela pieredze.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
motul-partner-3110.pngriepascom2-4212.pngape-logo-0328.pngar-4809.pngbatcc-0816.pngnrs-4325.pngvagi-2128.pngsrt-5914.pngbmp2-1740.pngadrem-2024.png