profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Nitišs: Šobrīd man ir jauns izaicinājums un pagaidām autosportā nav plāns atgriezties

Mārtiņš Jankovskis 08.05.2025 - 19:20 Nitišs: Šobrīd man ir jauns izaicinājums un pagaidām autosportā nav plāns atgriezties
RallyX sacīkšu vadītājs Reinis Nitišs. Foto: RallyX

29 gadus vecais Reinis Nitišs jau pāris gadus nav redzams startējam autosporta sacensībās, jo šobrīd viņš vada kokapstrādes nozares uzņēmumu.

Taču tālu no autosporta Reinis nav aizgājis, jo 2018.gada Eiropas rallijkrosa čempions šobrīd ir RallyX sacīkšu vadītājs.

Pirms gaidāmā RallyX posma Rīgā portāls Go4speed aprunājās ar Reini Nitišu.

Reini, tie, kuri varbūt neseko līdzi tev sociālajos tīklos, pastāsti, lūdzu, ko Reinis Nitišs tagad dara, nestartējot vairs autosportā?
Šobrīd aktīvi strādāju savā pamatdarbā, kas aizņem manas ikdienas lielāko daļu. Šobrīd vadu kokapstrādes nozares uzņēmumu.

Foto: manslmt

Jau pagājušajā gadā sociālajos tīklos pamanīju, ka esi redzams arī RallyX sacensībās. Pastāsti, lūdzu, ko tu tur dari?
Jā, šī ir otrā sezona, kad tiesāju RallyX sacīkstes (gan RallyX dienvidu, gan RallyX ziemeļu reģionus). Vismaz kaut kādā ziņā esmu atgriezies autosporta aprindās, kur redzu, kas notiek, varu satikt cilvēkus, uzzināt, kas jauns. Un man ar šo pilnībā pietiek.

Kā tu tiki pie šāda tik atbildīga amata – sacensību vadītājs?
Man zvanīja RallyX organizators Andreas Eriksons. Viņam bija neliels saraksts ar potenciāliem cilvēkiem, kuri varētu tiesāt sacensības. Cik sapratu, tad šajā sarakstā mans vārds bija pašā augšgalā. Sākumā nezināju, uz ko īsti parakstos, bet beigās piekritu. Tagad jau varu teikt, ka viss ir kārtībā. Esmu sacensību vadītājs, kas strādā kopā ar vietējo organizatoru komandu.

Andreas Eriksons. Foto: www.facebook.com/OlsbergsMse

Ilgi domāji pirms pieņēmi lēmumu?
Ilgi nedomāju, jo tiešām gribēju satikt tos cilvēkus un būt atpakaļ rallijkrosa aprindās. Zini kā, pagājušajā gadā bija vienkāršāk, jo bija četras nedēļas nogales un astoņas sacīkstes. Sākumā gan man teica, ka tas darba apjoms nebūs tik liels, bet jau pirmajās sacīkstēs tas darba apjoms strauji pieauga (smejas). Bet nu savu darbu liekas, ka paveicu labi, tāpēc jau pagājušā gada beigās saņēmu piedāvājumu, ka arī šogad turpināšu darīt to pašu. Jā, šogad sacīkšu būs vairāk, bet nu jau zinu, kas mani sagaida un esmu tam gatavs.

Kas ietilpst tavos pienākumos?
Mans galvenais pienākums ir vadīt sacīkstes un rūpēties par drošu un korektu braukšanu. Izskatu visas avārijas, piešķiru sodus, ja vajag, tad pie avārijām pieņemu lēmumu, kad apturēt sacīkstes. Tie ir mani pamatpienākumi, taču paralēli sekoju līdzi tiešraidēm, laika grafikiem, dodu zaļo gaismu trases darbiniekiem, kad var sākt braukt u.t.t. Tāpat manos pienākumos ir dalībnieku sapulču vadīšana, kā arī citās trasēs pieskatu trases kārtību, trases sagatavošanu.

Diezgan daudz tev to pienākumu
Jā, maz nav (smejas). Domāju, ka kādi 90% no sacensību norises ir manās rokās.


Cik tev tā pašam bija viegli vai grūti no sportista pārkvalificēties un iekāpt tiesneša kurpēs? Protams, pats kā sportists savā karjerā visam tam esi gājis cauri, bet kopumā cik tas bija viegli vai grūti pārkvalificēties par tiesnesi?
Kaut kā diezgan ātri visu to sapratu. Jā, sākumā nedaudz šaubījos, cik bargi sodi jādod, bet tas, vai sods ir vai nav jādod, to uzreiz sapratu. Esmu tik daudz bijis tajā disciplīnā, tik daudz, ko redzējis un piedzīvojis, ka šobrīd tie visi lēmumi tiek pieņemti automātiski. Likās, ka būs sarežģītāk, bet dienas beigās varu teikt, ka viss ir labi un viss padodas.

Kā sportisti uz tevi skatās kā uz jauno tiesnesi?
Jūtu, ka esmu ieguvis uzticību no braucējiem un viņi pēc katra soda vairs nenāk pie manis uz ofisu strīdēties. Tie, kuri zina, ka paši savārījuši ziepes, tie pie manis vairs nenāk. Jā, dažreiz gadās, kad no sava skatupunkta vai no savām kamerām kaut ko nepamanu, tad gan kāds atnāk un mēs visu varam atrisināt.

Mārtiņa Lapsas un Reiņa Nitiša ofiss šajā nedēļas nogalē. Foto: Mārtiņš Lapsa

Kā tu tagad skaties uz rallijkrosu kopumā? No malas liekas, ka RallyX tagad ir spēcīgākais seriāls Eiropā, kamēr pasaules un Eiropas rallijkrosa čempionāts šobrīd nepiedzīvo tos vieglākos laikus.
Uzskatu, ka RallyX šobrīd noteikti ir augstākais līmenis rallijkrosā, un ne pasaules, ne Eiropas RX čempionāti šobrīd nav tik tuvu tādam līmenim – gan dalībnieku, gan konkurences ziņā. RallyX vairākās klasēs ir tik spēcīgs konkurences līmenis, ka paredzēt uzvarētāju praktiski ir neiespējami. Diemžēl pasaules RX vairs nav tāds līmenis, kā agrāk, jo šobrīd tur spēcīgākajā klasē uz starta kopā ir astoņi braucēji. Cik esmu runājis ar daudziem cilvēkiem, tad maksimums, ko kāds izdara, ir ieslēdz pasaules RX finālu vai noskatās 5 minūšu kopsavilkumu. Un ar to viņiem pietiek. Agrāk katrs brauciens bija interesants un aizraujošs, bet šobrīd notiek lielas pārmaiņas, tāpēc redzēsim, kā tas viss attīstīsies.

RallyX dalībnieki. Foto: RallyX

Vai nav tā, ka tagad vairums izvēlēsies startēt RallyX un tāpēc pasaules un Eiropas RX čempionātiem būs vēl grūtāki laiki?
RallyX nav zem FIA, un tās ir privātas sacīkstes. Tas, ko esmu dzirdējis, tad šobrīd FIA ir pārņēmis rallijkrosu un spiež nost RallyX, liekot dažādus šķēršļus, tāpēc RallyX organizators Eriksons ir spiests visu laiku domāt daudz un dažādus variantus, lai varētu startēt. FIA ir savs skatījums gan uz lēmumu pieņemšanu, vadīšanu, sodiem u.t.t, kamēr RallyX tas viss ir daudz vienkāršāk un tas viss ir atvērtāks.

Piemēram?
Tie paši sodi. Manā darbā nav trīs vai četri punkti, kādus sodus varu piešķirt. Ja redzu, ka braucējs par kādu pārkāpumu ir jāapmaina vietām, es to varu darīt. Tāpat varu piešķirt divu, trīs vai četru sekunžu sodus, un man nav ierakstīts papīrā, ka par to jādod tikai piecu sekunžu sods, brīdinājums vai melnais karogs. RallyX braucējiem tas patīk, jo viss ir daudz atvērtāks. Žēl, ka tā. Tā vietā, lai abas puses apsēstos pie viena galda un izrunātu visu, lai varētu iet uz priekšu, tagad notiek cīņas, dēļ kurām cieš gan sportisti, gan skatītāji.

Dalībnieku sapulce Biķerniekos. Foto: rallycross.lv

Biju iedomājies, ka RallyX posmā Rīgā uz starta varētu iziet arī kāds pasaules RX sportists, bet lielu un skaļu uzvārda nav. Vai nevarētu būt tā, ka FIA šiem sportistiem aizliedz piedalīties RallyX?
Nē, cik zinu, tik traki nav.

Sarunā ar Paulu Timrotu tu stāstīji par sev iedoto iesauku – Mr. Black Flag jeb Melnā karoga kungu. Pastāsti, lūdzu, kā šī iesauka tapa?
Jā, tas notika Zviedrijā pirmajā dienā. Tur tiešām notika kaut kāds vājprāts. Nezinu, kas īsti notika, bet braucēji tur nedomāja ar galvu un nekontrolēja, ko dara. Cik atceros, tad viens braucējs par vienu un to pašu pārkāpumu trīs reizes saņēma melno karogu. Pēc pirmās reizes viņš pie manis atnāca, bet pēc pārējām divām reizēm vairs nē. Pirmajā dienā kopumā bija 11 melnie karogi, bet otrajā dienā - neviens! Pirmajā dienā laikam tiešām bija kaut kas nogājis greizi un tur valdīja bardaks (smejas). Otrajā dienā visi respektēja sodus, kas tiek piešķirti un brauca kārtīgi un bez muļķīgām kļūdām.

Foto: RallyX

Pēc gada pauzes uz RallyX posmu Rīgā nolēma atgriezties Jānis Baumanis. Kāpēc Reini neredzam starp dalībniekiem sev tik labi zināmā mājas trasē?
Teikšu godīgi – šobrīd man galīgi negribās braukt (smaida). Tie treniņi, spriedze un sacensības šobrīd mani vairs neuzrunā. Ja man teiktu – lūdzu tev mašīna un brauc, domāju, ka man tas īsti lielu prieku nesagādātu. Jā, piektdien un sestdien izvizināšu konkursa uzvarētājus, un domāju, ka ar to man pietiks. Šobrīd ļoti labi jūtos trases malā.

Vai var teikt, ka esi atēdies to rallijkrosu?
Grūti tā teikt. Autosportā esmu braucis 22 gadus, un varbūt šobrīd tā braukšana ir pa daudz. Bet nezinu, kas būs pēc diviem vai trim gadiem. Varbūt atkal gribēsies braukt. Bet pagaidām mani galīgi nevelk piedalīties sacensības. Arī nav doma uzturēt savu komandu, kā iepriekš to darīju un piedalīties citās disciplīnās. Pagaidām tas viss ir patālu no manis (smejas).

FC2 automašīna. Foto: RallyX

Pastāsti, kā skatītāji varēs laimēt iespēju izbraukt ar tevi ar FC2 superauto?
Jebkurš, kurš iegādāsies biļetes uz piektdienas un sestdienas RallyX posmiem, varēs piedalīties konkursā, kur tās pašas dienas ietvaros kādā no starplaikiem kādu no laimīgajiem izvizināšu.

Pastāsti, lūdzu, kuri nezina, kas ir FC2 rallijkrosa automašīna?
FC1 ir elektroauto ar ko brauc ASV (Nitro). Tās ir visātrākās un visjaudīgākās rallijkrosa mašīnas. FC2 ir jaunais un ātrais Supercar Lite, kas brauc vienā ieskaitē ar Supercar. Ja FC1 ir divi pārnesumi, tad FC2 ir seši pārnesumi, kas pārslēdzas pie stūres. Pats neesmu braucis ne ar vienu, ne ar otru, tāpēc būs interesanti pamēģināt (smejas).

Kā tu sevi šobrīd uzturi sportiskā formā?
Šobrīd ļoti daudz laika aizņem ikdienas darbs, komandējumi. Šogad vien jau man ir bijuši 14 lidojumi, tāpēc brīvā laika ir maz. Bet, kad sanāk, tad mēģinu pabraukt ar kartingu vai nodarboties ar citām fiziskām aktivitātēm.

2018.gadā Reinis kļuva par Eiropas rallijkrosa čempionu. Foto: Set Promotion

Kādiem sporta veidiem ikdienā tu vēl seko līdzi?
Tagad tā aktīvāk pasekoju (apmeklēja arī abus posmus, kas notika Rīgā) līdzi spīdvejam, kur tikko mūsu Andžejs Ļebedevs izcīnīja trešo vietu pasaules spīdveja čempionāta sezonas pirmajā posmā. Šeit skatoties tas adrenalīna līmenis ir pat augstāks nekā rallijkrosā. Ja godīgi, tad mani interesē visi lielie sporta notikumi – WRC, F1, hokejs, basketbols. Sekoju arī līdzi mūsējiem, kas spēlē aiz okeāna. Padziļināti nesekoju nevienam, bet par tiem lielākajiem notikumiem esmu lietas kursā.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png