profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Divkārtējais minirallija kausa izcīņas ieguvējs Māris Dunda jaunajai sezonai meklē stūrmani

Mārtiņš Jankovskis 13.03.2024 - 21:16 Divkārtējais minirallija kausa izcīņas ieguvējs Māris Dunda jaunajai sezonai meklē stūrmani
Māris Dunda/Marita Bajarune. Foto: Raimonds Volonts

Māris Dunda/Marita Bajarune ir divkārtējie minirallija Open 4WD klases kausa izcīņas ieguvēji. Lai arī ekipāžai ne reizi nebija izdevies izcīnīt uzvaru kādā no atsevišķiem posmiem, taču tieši stabilitāte bija tas, kas tai ļāva divas reizes triumfēt Open 4WD klasē.

8.jūnijā startēs jaunā minirallija kausa izcīņa, kur šosezon kopā plānots aizvadīt piecus posmus.

Jaunajai sezonai sācis gatavoties ir arī Māris Dunda, kurš sarunā ar portālu Go4speed atklāja, ka šobrīd ir jauna stūrmaņa meklējumos. Par jaunā stūrmaņa meklējumiem, par Dundas skaisto Subaru Impreza un nākotnes mērķiem, par to šajā sarunā.


Foto: Dace Janova

Māri, esi divkārtējais 4WD Open kausa ieguvējs. Lai arī savu uzvaru minirallijā vēl neesi pagaidām izcīnījis, toties ir stabilitāte, kas arī ļāvusi divas reizes būt ātrākajiem Open 4WD klasē.
Jā, tā pagaidām sanācis, ka uzvaras man vēl nav, taču, kā tu saki, arī ar stabilitāti var kļūt par čempionu. Ne vienmēr čempioni ir tie, kuri izcīna visvairāk uzvaras (smaida). Taču tam ir arī savi izskaidrojumi, kāpēc varbūt mums nebija sanācis izcīnīt uzvaru.

Noteikti, ka tie izskaidrojumi saistīti ar budžetu.
Tieši tā. Protams, ka gribas, un domāju, ka varētu pabraukt vēl ātrāk un arī pacīnīties par kādu uzvaru kādā no posmiem, taču budžets sacensībām ir tik, cik tas ir, līdz ar to katra ķibele vai neveiksme, kuru pieļaušu, man sagādātu papildus galvassāpes, tāpēc arī braucu tādā tempā, lai sasniegtu finišu bez piedzīvojumiem vai starpgadījumiem. Ja kaut ko salauztu vai sasitu, tad būtu spiests to pats par saviem līdzekļiem novērst, jo atbalstītāju mums pašiem nebija. Paši kopā ar Maritu sponsorējām savus startus, līdz ar to tas budžets mums bija ierobežots un mēs nevarējām atļauties vaļības. Protams, jāsaka lielu paldies arī draugiem, kuri ik pa laikam mums palīdzēja. Īpašu paldies gribētu teikt Jānim Krustam, kurš ļoti palīdzēja, kad to visvairāk vajadzēja.


Foto: Raimonds Volonts

Ja tā var jautāt, cik ātri tu procentuāli brauci, zinot savus apstākļus un iespējas?
Ja servisa parkā būtu līdzi visas rezerves daļas, varētu likt jaunas riepas, būtu biezāks maks un būtu cilvēki, kuri palīdzētu sataisīt mašīnu, tad, protams, varētu pabraukt ātrāk. Tad arī varētu aizvadīt treniņus un sacensībām gatavoties daudz nopietnāk, nevis pēdējā brīdī. Bet, ņemot vērā šī brīža apstākļus, tad situācija ir tāda, kāda tā ir. Līdz ar to domāju, ka šobrīd minirallijā startēju uz kādiem 70%. Braucam stabili un galvenais līdz galam un ar veselu auto.

Kā tu sāki nodarboties ar autosportu?
Ar autosportu jau nodarbojos sen, taču neregulāri. Būdams pirmsākumos stūrmanis, kopā ar Ivaru Velmi agrāk esmu bijis vicečempions minirallijā. Tāpat esmu bijis stūrmanis Eināram Bērzem, bet arī pats dažās sprinta sacīkstēs esmu braucu pie stūres. Agrāk daudz draugu nodarbojās ar autosportu, un tā arī sanāca, ka es tur biju pa vidu, un tā tas viss arī aizsākās.


Foto: Dace Janova

Kā tu nonāci līdz tam, ka iegādājies sev šādu skaistu Subaru Impreza?
Šo auto iegādājos Lietuvā, kas sākotnēji bija ielas mašīna. Bet tad radās ideja, ka būšu baigais sportists un varētu šo auto pārbūvēt priekš sacensībām, un tā arī viss sākās (smejas). Ielikām drošības karkasu, taču tad Latvijā sākās lielā finanšu krīze. Paralēli tam man sākās ģimenes dzīve, kas autosportu uz pāris gadiem lika nolikt malā.

Kāpēc izvēlējies tieši Subaru Impreza?
Subaru ir Subaru – ikonisks auto. Ņemot vērā, ka par ralliju fanoju jau sen, tad Subaru kaut kā patika vairāk nekā Mitsubishi. Tāpat arī mūsu vecmeistari Ivars Caune/Andris Šimkus, kā arī WRC leģenda Kolins Makrejs brauca ar šo auto, un tā arī man tas aizgāja, ka patika Subaru. Neko nevarēju tur izmainīt (smejas). Arī dizainu tādai ikoniskai mašīnai gribējās tādu, kāds tas bija agrākos laikos. Sākotnēji auto bija nokrāsots zilā krāsā, taču sapratu, ka tā tas nevar palikt, tāpēc arī piestrādāju pie dizaina, lai tas auto izskatītos kā agrākos laikos.


Kolins Makrejs

Pēc pāris gadiem, kad autosports tika nolikts malā, vēlāk atgriezies minirallijā.
Pirms minirallija pabraucu arī ziemā, taču tad ar manu auto izbrauca Ivars Velme, kurš pateica, ka tas motors neesot labs un jāskatās, kas lācītim vēderā. Tad arī tika pieņemts lēmums izjaukt motoru, lai to savestu kārtībā. Protams, ar to viss nebeidzās – tad tur kaut ko uzlaboju, tad tur, un tā tas laiks gāja. Beigās kaut kā mani ceļi sakrustojās ar Maritu, un tā arī mēs sākām startēt minirallijā.

Cik sapratu, tad jaunajai sezonai tu meklē sev stūrmani.
Jā, tā ir sanācis, ka Marita šosezon nevar pildīt stūrmaņa funkcijas, tāpēc esmu jauna stūrmaņa meklējumos. Gribētu teikt lielu paldies Maritai par šīm četrām pavadītajām sezonām minirallijā. Jā, ir mums bijuši priecīgāki brīži, ir bijuši arī mazāk priecīgāki, bet tā tas autosportā notiek. Gribētu viņai teikt lielu paldies, ka spēja izturēt tādu svārstīgu pilotu, kā es (smejas). Vienmēr esmu centies saglabāt mieru un pozitīvu skatījumu. Taču viss labais kādreiz beidzas un jāmēģina to visu pieņemt un pielāgoties. Lai Maritai veicas turpmākajos dzīves līkločos.


Foto: Raimonds Volonts

Tu sev meklē stūrmani minirallijam, vai arī ir doma pārkāpt uz rallijsprintu?
Jāskatās pēc situācijas. Protams, gribētos startēt rallijsprintā Historic klasē, taču tas ir atkarīgs no dažiem svarīgiem faktoriem. Šogad rallijsprintā atlikuši tikai divi posmi (rallijsprints Cēsis un rallijsprints Latvija), tāpēc šogad primārais būtu turpināt startēt minirallija kausa izcīņā un, ja sanāks, tad arī rallijsprintā Cēsis. Taču šobrīd galvenais ir atrast stūrmani, lai ir ar ko braukt.

Jūti, ka esi gatavs spert nākamo soli un pāriet uz rallijsprintu?
Jā, jūtu, ka ir laiks pāriet uz to augstāko klasi.

Minēji, ka tavi starti ir atkarīgi ''no dažiem svarīgiem faktoriem''. Cik saprotu, tad tu šobrīd meklē stūrmani, kurš/kura būtu gatavs (-a) piedalīties ar savu līdzfinasējumu.
Jā, šobrīd situācija ir tāda, ka esmu jauna stūrmaņa meklējumos, jo Marita savu personīgo iemeslu dēļ šo sezonu izlaidīs. Protams, autosports nav lēts un visu pavilkt vienam nav iespējams, tāpēc meklēju stūrmani, kurš būtu gatavs iesaistīties ar savu līdzfinansējumu. Līdz ar to, ja kādam vai kādai ir interese, droši var man rakstīt.


Foto: Roberts Šivars

Stūrmanim ir jābūt ar priekšzināšanām vai var būt arī bez nekādām zināšanām autosportā?
Primārais, lai ir vēlme to darīt. Protams, ja ir priekšzināšanas, tas ir vieglāk, bet noteiktu varu apmācīt un iemācīt kļūt par stūrmani, kuram pagaidām nav nekādu priekšzināšanu. Izskatīšu visus variantus. Vēl viens svarīgs faktors, lai potenciālajam stūrmanim būtu stabils vestibulārais aparāts, jo ir bijuši daudzi gadījumi, kad cilvēks grib pasēdēt blakus, bet, kad sākās braukšana, tad parādās slikta dūša. Ne visi var sēdēt blakus ar noliektu galvu, tāpēc tas katram cilvēkam ir jāizvērtē pašam, vai viņš to var.

Portāls Go4speed sazinājās arī ar Maritu Bajaruni, kura pauda lielu prieku, ka viņai bija dota iespēja īstenot savu bērnības sapni un startēt rallijā.

''Jā, šosezon diemžēl ir sanācis tā, ka veselības dēļ esmu spiesta paņemt uz kādu laiku pauzīti. Sajūtas šobrīd ir savādas, jo tuvojas sezona un parasti notika jau dažādas plānošanas, bet tagad esmu spiesta no tā paiet malā. Bet jebkurā gadījumā paldies Mārim par doto iespēju, jo tas bija mans sapnis no bērnības braukt rallijā, ko arī pilnībā izbaudīju. Lai arī tas bija minirallijs, tāpat to izbaudīju uz visiem 100%. Nebija tā, ka mums viss aizritēja kā pa diedziņu. Sanāca cīnīties gan ar tehniku, gan pašiem ar sevi, taču beigās divus titulus izcīnījām,'' stāsta Marita Bajarune.


Foto: Raimonds Volonts

''Kad pieteicos kļūt par stūrmani, man nebija nekādas pieredzes, sāku visu no nulles, taču Māris mani ļoti labi apmācīja. Teikšu tā, ka iemācīties man bija viegli. Ja visam seko līdzi, ko stāsta un ko rāda, tad viss notiek ātri. Protams, ir bijušas arī kļūdiņas, bez kurām neiztikt, bet vienmēr centos tās izprast, lai nākamajā reizē tās vairs neatkārtotu. Pirmais rallijs vienmēr būs grūtāks, bet vēlāk jau viss norit vieglāk un pašsaprotamāk. Ņemot vērā, ka Māris bija labs skolotājs, tad man tā mācīšanās problēmas nesagādāja un visu sanāca iemācīties, vismaz es tā gribētu domāt (smaida). Vismaz no mašīnas ne reizi mani neizmeta (smejas). Nekad neviens nav sācis startēt autosportā ar pieredzi. Visi vienmēr mācās, un arī turpina mācīties laika gaitā. Visu var iemācīties, bet tai lietai ir jāpatīk. Ir jābūt gatavam daudziem pārbaudījumiem. Piemēram, kad ārā ir +35 grādi un tu jau jūties kā pirtī, bet mašīnā ir vēl karstāk. Atceros, ka Mārim toreiz teicu, ja noģībstu, turpini braukt tālāk (smejas).''


Foto: Dace Janova

Uz jautājumu, kā Maritai pašai likās un kā izdevās novērot no malas, vai ekipāžu sacensību laikā daudzi bildēja un vai viņu Subaru daudzi vēlējās apskatīt, stūrmane atzina, ka "Jā, man liekas, ka daudzi skatītāji mums pievērsa uzmanību, jo Mārim tas Subaru Impreza ir ļoti skaists. Vienmēr kādās pauzēs kāds nāca klāt bildēties, paskatīties, līdz ar to varu teikt, ka uzmanību šī mašīna noteikti pievērsa lielu. Un daudzi mums teica, ka šis ir skaistākais Subaru.''


Foto: Raimonds Volonts

Nobeigumā Marita teica, ka novēl jebkuram, kurš to vēlas un grib, izmēģināt spēkus rallijā ''Jebkuram potenciālajam stūrmanim, ja ir vēlme un iespēja, iesaku pamēģināt un izbaudīt šo ceļojumu, jo piedalīties sacensībās ar tik skaistu un leģendāru auto ne katram dzīvē tiek dots. Māris gan kā pilots ir labs, gan arī kā skolotājs, tāpēc viss ir sasniedzams, vajag tikai pašam gribēt, kā arī, protams, tam ir vajadzīgs arī finansējums. Izbaudīju šo ceļojumu uz visiem 100%, un braukšana ar Subaru bija kā ķirsītis uz kūkas. Novēlu Mārim sasniegt daudz augstas virsotnes.''
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png