profile
register
facebook
youtube
twitter instagram

Cik maksā piedalīties autošosejas sacensībās?

Go4speed 30.10.2020 - 09:58 Cik maksā piedalīties autošosejas sacensībās?
Foto: Raimonds Volonts

Pasaules līmeņa autosportā autošoseja ir karaliskā disciplīna, kas pēdējos gados arī Baltijas reģionā ir atguvusi dalībnieku un skatītāju uzticību, pulcējot vairāk nekā 120 dalībniekus dažādās klasēs. Tomēr autošoseja nereti tiek uzskatīta par dārgāko autosporta veidu. Kādas tad īsti ir izmaksas, lai piedalītos autošosejas sacensībās Baltijas valstīs?

Sacensību klases un to dalības maksas
Baltijas autošosejas čempionāts (BaTCC) paver plašas iespējas dalībniekiem izvēlēties gan vairākas budžeta opcijas, gan profesionāla līmeņa automašīnu klases gan sprinta (divi 10-12 apļus gari sacensību braucieni) un izturības sacensību klasēs.


Foto: batcc.eu

Sprinta sacensībās ir iespēja startēt gan mono klasēs (BMW 325 CUP), gan klasēs, kas iedalītas kategorijās pēc dzinēja tilpuma – sākot no 1600 ccm līdz pat neierobežotiem dzinējiem ar sliku riepām. Vai arī piedalīties TCR klases sacensībās, kur startē identiskas specifikācijas automobiļi, ar kādiem tiek izcīnīts FIA pasaules čempiona tituls. Dalības maksas sprinta klasēs par vienu sacensību posmu ir 200 EUR, bet katrai klasei ir arī sezonas jeb reģistrācijas maksa 100 EUR apmērā. Ja sezonā ir četri sacensību posmi un visi tiek apmeklēti, tad klases dalībniekam dalības maksās būs jāsamaksā 900 EUR. Tātad sezonas griezumā viena posma dalības maksa ir 225 EUR, kuros iekļauti 40 minūtes gari treniņi un divi sacensību braucieni desmit apļu garumā, kopā veidojot aptuveni 150-160 km sacensību režīmā.

Izturības sacensības iedalās divos veidos – divu stundu izturības sacensībās mazlitrāžas automašīnām ar semisliku riepām un sešu stundu izturības sacensībās.

Sešu stundu jeb BEC 6H čempionātā, kas ir Baltijas līmeņa prestižākās sacensības, vairākās sacensību klasēs piedalās dažādi spēkrati - sākot no sacīkšu automašīnām ar divu litru dzinējiem līdz pat Porsche un Lamborghini rūpnīcās sacīkšu automašīnām, kas aprīkotas ar Hankook sliku riepām. Sešu stundu izturības sacensībās komandas sastāvā var būt no diviem līdz pat četriem pilotiem. Piloti trasē maksimāli var atrasties 70 minūtes, pēc kurām jādodas boksos, lai veiktu braucēju maiņu. Pilots trasē var atgriezties, ja vismaz 60 minūtes ir atpūties. Dalības maksa sešu stundu izturības sacensībās ir 600 EUR no komandas, kā arī 200 EUR sezonas maksa.


Foto: Flash Racing

Divu stundu izturības sacensībās komanda sastāvā var piedalīties viens vai divi piloti, kas sacensību laikā veic braucēju maiņu. Dalības maksa par sacensībām ir 300 EUR no komandas. Sacensībām ir piecas ieskaites klases, kurās var piedalīties automobiļi sākot no aptuveni 100 ZS līdz pat jaudīgiem divlitru turbo spēkratiem ar aptuveni 350 ZS lielu jaudu. Sacensībās tiek izmantotas Nankang “AR-1” riepu modelis.

Divu stundu izturības sacensības ir viens no visefektīvākajiem budžeta risinājumiem autošosejā, ja skaita izdevumus pret km. Tīrais braukšanas laiks, ieskaitot treniņus, klasē ir 160 minūtes, kas Biķernieku trasē ir līdzvērtīgas 96 apļiem jeb 345 km. Turklāt ar minimālu pārbūvi sacensībās var piedalīties automašīnas arī no citām autosporta disciplīnām, jo divu stundu garumā nozīme ir stabilitātei un tehnikas uzticamībai, nevis ātrumam viena apļa ietvaros.

2020. gadā BTC2 klasē par čempioniem kļuva igauņu komanda Fixus Racing ar Opel Astra automašīnu. Par dalību sacensībās stāsta komandas vadītājs un viens no braucējiem Simo Lind: ''Manai teju standarta Opel “Astra” automašīnai ar 170 ZS jaudīgo motoru un standarta ātrumkārbu, bremzēm, sajūgu un Bilstein ielas amortizatoriem šis ir ideāls sacensību formāts, jo vienīgā modifikācija izturības sacensībām, ko man nācās veikt, bija jāuzliek atpakaļ standarta oriģinālā bāka un jāsagatavojas degvielas uzpildei boksos. Divu stundu izturības sacensībās ar stabilitāti un pareizu stratēģiju es varu konkurēt pret krietni jaudīgākiem klases konkurentiem, kuru auto ir 250-280 ZS. 10 apļu garās sacensībās man nebūtu iespēju uzvarēt. Dažreiz sacensībās braucu es viens, citreiz braukšanas laiku dalu uz pusēm ar kādu draugu vai klientu, līdz ar to arī visas sacensību izmaksas mēs dalām uz divām galviņām. Vidēji viena sacīkšu nedēļas nogale, iekļaujot visas izmaksas, tai skaitā arī ceļošanu, man izmaksā aptuveni 1500-2000 EUR, bet šī summa neiekļauj auto uzlabošanas darbus starp sacensībām, ja tādi ir plānoti. Protams, ja gadās kādi tehniski defekti vai avārijas, tad summa pieaug – bet tas ir autosports! Divu stundu izturības sacensības ir viena no labākajam budžeta klasēm seriālā, jo attiecībā pret izmaksām, pretī saņemam ilgu braukšanas laiku trasē un arī pilnvērtīgu konkurenci! Gatavojos jau nākamajai sezonai – ir brīva vieta komandā!”

Automašīnas iegādes, būvniecības vai īres izmaksas
Lai no nulles uzbūvētu konkurētspējīgu auto sacensībām vairākās Baltijas autošosejas čempionāta klasēs, jārēķinās ar vismaz 10000 EUR, kuros iekļauti gan donora mašīnas iegāde, drošības karkasa uzstādīšana, nepieciešamā braucēja drošības ekipējuma iegāde, kā arī automašīnas sagatavošana sacensībām.

“BMW 325 CUP” ir šobrīd populārākā budžeta klase Baltijas čempionātā, kur ar šādas klases auto var piedalīties gan sprinta sacensībās, gan divu stundu izturības sacensībās. Sagatavot šādu auto sacensībām izmaksā no 12000 līdz 15000 EUR. Tirgū var iegādāties arī jau sagatavotas automašīnas ar cenu 15000 EUR. Klases automašīnas iespējams arī atsevišķi izīrēt no komandām uz vienu sacensību posmu par aptuveni 1800 – 2500 EUR atkarībā no piedāvājuma.


Par automašīnas būvniecību stāsta Kārlis Daube, kurš debiju autošosejā piedzīvoja aizvadītajā sezonā un kurš sacīkšu automašīnu uzbūvēja pāris mēnešu laikā: “Viss process sākas ar automašīnas atrašanu, ko sekmīgi izdarījām Lietuvā – kopā ar transportu uz Latviju tas maksāja 4300 EUR. Pēc tam auto devās tiešā ceļā uz Kuldīgu pie Aigara Tīdmaņa pārbūvei, kas izmaksāja mazliet zem 11000 EUR. Viss sezonas budžets ar dalību vienās sprinta un vienās divu stundu sacensībās, kā arī vairākas testu sesijas, man bija 18500 EUR, iekļaujot gan riepas, braucēja drošības ekipējumu, kā arī dažādus apkopes un uzlabošanas darbus starp treniņiem un sacensībām. Protams, ir iespējams šo budžetu samazināt vēl vairāk, bet tad krietni vairāk ir jāiegulda paša laiks un resursi.”


Foto: AIX Motorsport

Līdzīgus izcenojumus nosauc arī lietuviešu komandas “KTK Racing” vadītājs Povilas Bonkevičius, kura komandas sastāvā aizvadītajā sezonā uz starta stājās četri BMW 325 CUP klases automobiļi, bet nākamgad pievienosies vēl daži spēkrati: “BMW 325 E90 ar stūri kreisajā pusē atbilstošā stāvoklī pārbūvei var atrast pa 3000-4500 EUR. Auto pilnīga pārbūve no ielas automašīnas līdz sacīkšu izmaksās aptuveni 12000 EUR, ieskaitot minimālu dzinēja un piekares pārbūvi. Ar šādu sagatavošanās plānu galvai nevajadzētu sāpēt, ka var gadīties kāds tehnisks defekts. Auto būs pilnībā konkurētspējīgs – un tālākais darbs jeb rezultāts trasē jau ir pilnībā atkarīgs no pilota meistarības un veiksmes. Tas ir mūsu cenrādis, ja šos darbus dara katrs pats savā garāžā, tad ieekonomēt var aptuveni 4000-5000 EUR.”

Ar BMW 325 CUP, BTC2(līdz 2000 ccm), BTC3(līdz 3000 ccm) un BTC4 (līdz 3500 ccm) klašu automašīnām vienā sacīkšu nedēļas nogalē iespējams piedalīties gan sprinta, gan izturības sacensībās, turklāt izmantojot viena modeļa riepas. BTC2, BTC3 un BTC4 klasēs var atrast arī labus piedāvājumus no jau uzbūvētām sacīkšu automašīnām. Līdz ar to šīs klases izmaksu ziņā prasa vismazākos ieguldījumus dalībai sacensībās.


Foto: Raimonds Volonts

Lietotas pasaules līmeņa TCR automašīnas cena svārstās no 50000 līdz 100000 EUR, bet no rūpnīcas jaunu iegādāties cena atkarībā no ražotāja svārstās no 100000 līdz 140000 EUR, lai iegūtu savā īpašumā tieši tādu pašu automobili, ar kādu tiek izcīnīti FIA Pasaules čempiona tituli. Šīs jau ir profesionālas, rūpnīcā būvētas automašīnas, ar kurām Baltijas čempionātā var piedalīties gan sprinta, gan izturības sacensībās. Ir plašs piedāvājums šo automašīnu īrei no dažādām komandām – viena sacīkšu nedēļas nogale ar pilnu servisu sprinta sacensībās maksā aptuveni 7000-8000 EUR, bet divas stundas izturības sacensībās komandas sastāvā maksās no 6000 līdz 10000 EUR. Baltijas reģionā šīs cenas ir krietni zemākas kā alternatīvs piedāvājums Rietumeiropā vai Krievijā.

Sacensību nedēļas nogales tiešās un netiešās izmaksas
Automašīnas iegāde un sagatavošana sacensībām ir tikai viens solis, vēl ir arī sacensību nedēļas nogales tiešās izmaksas, kas nodrošina veiksmīgu sacensību norisi.

Ņemsim par piemēru jau pieminēto BMW 325 CUP klasi, sprinta un divu stundu izturības sacensībām. Sacensību nedēļas nogale sprinta sacīkstēs parasti ir divas dienas gara – piektdienas rītā reģistrācija un tehniskā komisija, kam seko divi 20 minūšu treniņbraucieni, bet sestdien ir divi sacensību braucieni.

Vidēji vienai sacīkšu nedēļas nogalei dalībai sprinta sacensībās būs nepieciešams – viens jauns riepu komplekts (600 EUR, nav obligāta prasība pirkt jaunas riepas uz sacensībām), degviela (100 EUR), mehāniķis(50 EUR / dienā), kā arī vairākas reizes sezonas laikā jāmaina arī bremžu diski (100 EUR / komplekts) un kluči (200 EUR / komplekts jeb 50 EUR uz sacensībām). Jāierēķina budžets arī neparedzētiem jeb citiem izdevumiem – 200 EUR. Ja tiek braukts arī divu stundu sacensībās, budžetam nāk klāt vēl viena diena mehāniķim, kā arī nepieciešama papildu degviela (50-100 EUR). Sprinta sacensībām iegādātais riepu komplekts būs pilnvērtīgi spējīgs izturēt arī izturības sacensības. Sacensībām risinoties ārvalstīs, jāierēķina arī viesnīcas izdevumi vai kempera īre.



Tabulā apkopotas aptuvenās izmaksas vienai sacīkšu nedēļas nogalei, neņemot vērā iespējamos tehniskos defektus, kas nereti gadās motoru sportā. Tāpat prātīgi būtu arī rēķināt automašīnas amortizācijas izmaksas.

Nākošajā tabulā apskatīsim sezonas izmaksas BMW 325 CUP klasē sprinta sacensībās, ja sezonā ir četri posmi un auto jau ir pieejams, tiek īrēts, kā arī tiek iegādāts jau sagatavots vai būvēts no nulles.



No tabulas var secināt, ka viena sezona autošosejā Baltijas un Latvijas čempionātos četru posmu garumā, būvējot automašīnu no jauna vai iegādājoties gatavu, izmaksās aptuveni 21500 EUR. Šeit jāņem vērā, ka automašīnu var arī pārdot jebkurā laikā. Īre noteikti ir gana rentabla opcija, ja dalībniekam nav vēlmes satraukties par automašīnas sagatavošanu sacensībām un citiem darbiem, bet ir vēlme piedalīties sacensībās. Pēc tabulas datiem redzam, ka divu sezonu griezumā īre ir izdevīgāka, kā auto iegāde un uzturēšana sacensībām. Turklāt tiek ietaupīts arī laiks un resursi, gatavojot automašīnu sacensībām.

Izmaksas apstiprina arī Povilas Bonkevičius: “Esam sarēķinājuši izmaksas, ja vēlamies kādu no mūsu automašīnām izīrēt klientam – sprinta sacensībās tie ir 9600 EUR uz visu sezonu ar četriem posmiem. Iekļauts – automašīnas serviss un apkalpošana sacensībās, transports, dalības maksas, kā arī jauns riepu komplekts. Divu stundu izturības sacensībās šīs izmaksas ir 12800 EUR par četriem posmiem jeb 3200 EUR par vienu sacīkšu nedēļas nogali, kurā darbojamies maksimāli profesionāli – pielāgojam automašīnas regulējumus trasei un laika apstākļiem, strādājam ar pilotu pie telemetrijas datiem, kā arī radām svētku atmosfēru visai komandai – lai sacensības būtu svētki visiem! Atgriežoties pie izdevumiem, es stingri iesaku ierēķināt arī budžetu individuālām treniņu sesijām – testiem sezonas laikā. Tie būs papildu izdevumi, bet palīdzēs novērst tehniskus defektus, kas var rasties sacensību laikā, kā arī uzlabos braucēja sniegumu trasē – būs labāks rezultāts! Esam atvērti arī jauniem klientiem – piedāvājam gan automašīnu būvniecību, īri vai apkalpošanu sacensību laikā.”

Ar līdzīgām izmaksām jārēķinās arī citās budžeta klasēs, kas izmanto semisliku riepas. Arī būvējot automašīnu jāatceras, ka izmaksas drošības karkasam, krāsošanai un braucēja drošības ekipējumam nemainās, ja tiek būvēts auto, kam sākuma cena ir 2000 EUR un kuram ir 100 ZS motors vai tiek būvēts auto, kam sākuma cena ir 8000 EUR un kuram ir 300 ZS motors. Mainās tikai tehnisko noteikumu robežās atļautās pārbūves citos mezglos.

Autošoseja ir adrenalīna pilns sporta veids, kur var gūt neaprakstāmas emocijas Baltijas slēgtajās asfalta trasēs. Turklāt sacensības tiek translētas arī tiešraidē – un tā ir lieliska iespēja parādīt sevi ne tikai draugiem un radiniekiem, bet arī sponsoriem!

Informāciju sagatavoja:
Jānis Straupe, BaTCC pārstāvis

Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
motul-partner-3110.pngriepascom2-4212.pngape-logo-0328.pngar-4809.pngbatcc-0816.pngnrs-4325.pngvagi-2128.pngsrt-5914.pngbmp2-1740.pngadrem-2024.png