profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Harijs Rovanpera: Līdz šim nekad Kallem rallijā neko neesmu mācījis

Mārtiņš Jankovskis 07.12.2016 - 22:36 Harijs Rovanpera: Līdz šim nekad Kallem rallijā neko neesmu mācījis
Kalle un Harijs Rovanperas. Foto: Timo Anis, facebook.com/timoanisphotography

Latvijas rallija čempionāts (LRČ) ir unikāls ar to, ka pie mums rallijā ar īpašu Latvijas Automobiļu Federācijas atļauju var startēt braucēji, kuriem vēl nav auto vadītāju apliecība. Šo iespēju 2013.gadā pirmo reizi izmēģināja slavenā somu rallija braucēja Harija Rovanperas dēls, tobrīd 12 gadus vecais Kalle Rovanpera. Kopš tā laika Kalle ar savu demonstrēto sniegumu ir daudzu skatītāju favorīts. Ļoti iespējams, ka pēc pāris gadiem šis šobrīd 16 gadus vecais rallija talants, kurš šogad kļuva par LRČ čempionu LRC1 klasē, kļūs par pasaules rallija čempionu (WRC).


Harijs Rovanpera 2005.gada Velsas WRC rallijā. Foto: ewrc.cz

Pēc rallija ''Latvija'' šo rindu autors aprunājās ar Hariju Rovanperu, kurš savas karjeras laikā 111 reizes startējis WRC rallijos, kuros viņš izcīnījis vienu uzvaru (Zviedrijas rallijā) un pavisam kopā 15 rallijos kāpa uz goda pjedestāla. Jāpiebilst, ka gan Harijs, gan arī Kalle ir ļoti atsaucīgi un draudzīgi, ar kuriem vienmēr ir patīkami parunāt ne tikai par ralliju, bet arī par citām lietām.

Harij, kā Tu vērtē šo Kalles sezonu? Vai viņa uzrādītais ātrums un sniegums Tev ir vai nav pārsteigums?
Man Kalles sniegums nav liels pārsteigums, jo visu sezonu viņš aizvadīja stabili un bez lieliem kritumiem. Taču neslēpšu, ka viņa ātrums bija nedaudz ātrāks nekā es sākotnēji domāju, jo daudzos rallijos pretim stājās ātri braucēji un ātras mašīnas. Biju patīkami pārsteigts, ka viņš jau pirmajā gadā ar pilnpiedziņas auto spēj braukt tikpat ātri kā Pontus Tīdemans un Ralfs Sirmacis. Taču mehāniķi man teica, ka viņiem tas nav pārsteigums un viņi zināja, ka viņš būs ātrs (smaida).


Rovanpera 2015.gada rallijā ''Latvija''. Foto: Krists Andersons

16 gadi un pirmais čempiontituls jaudīgākajā klasē. Izklausās ļoti skaisti.
Jā, bet tas nebija viegli, jo Jums tiešām ir ātri braucēji. Tas pats Jānis Vorobjovs, kurš ir ļoti pieredzējis. Daudzi Somijā uzskata, ka jābrauc uz Latviju, jo tur viegli var izcīnīt čempiontitulu, bet tās ir pilnīgas muļķības. Konkurence šeit ir laba – tas pats, Ralfs, Jānis un Nikolajs Grjazins.

Vai tas biji Tu, kas viņam lika tik agrā bērnībā sēsties pie rallija stūres?
Nekad viņam neesmu teicis vai licis nodarboties ar ralliju. Kad viņš gribēja, tad mēs to arī darījām un braucām.

Kā vispār patīk ralliji Latvijā un vai šeit ir laba vieta, kur jauniem braucējiem sākt savas rallija gaitas?
Jā, šeit viss ir ļoti labi un mūs viss apmierina. Organizācija un ceļi šeit ir lieliski, tāpēc ir prieks šeit braukt. Šobrīd Latvija ir vienīgā iespēja, kur jauni braucēji var sākt mācīties braukt. Tas ir pareizi. Pie mums Somijā arī var braukt jauni braucēji, kuriem nav tiesību, bet tur mašīnu jauda ir neliela un viņi brauc bez stenogrammas. Kā tu vari iemācīties stenogrammu, ja tev to nav kur to darīt? Šeit pie Jums to var darīt un tas ir labi. Tas tāpat kā nepilngadīgiem hokejistiem likt spēlēt pa pļavu, un tikai 18 gados ļaut spēlēt zālē (smejas).


Kalle Rovanpera šī gada Alūksnes rallijā. Foto: Egita Upīte

Jau pagājušajā gadā Jūs man teicāt, ka neesat palīdzējuši Kallem ar padomu un viņš brauc tā, kā pats grib un māk. Vai arī šogad viņš iztika bez jūsu padoma?
Jā, varu vēlreiz apliecināt, ka nekad neko neesmu viņam mācījis. Nekad! Jā, pirms tam, kad viņš vēl spēra pirmos soļus rallijā, devu viņam padomu, uz ko viņš atbildēja, ka tas neder un ka viņš brauks tā, kā viņš grib. Pagājušajā gadā es viņam sastādīju stenogrammu, ko viņš pēc tam piekoriģēja, bet šogad stenogrammu viņš sastādīja pats, un es tajā nejaucos. Dažreiz esmu mēģinājis ieteikt, ka varbūt šajā līkumā izbraukt ar mazāku ātrumu, jo uzreiz sekos nākamais līkums, uz ko Kalle man teica – aizveries (veselīgi smiekli). Ir bijušas reizes, kad tikai ieminos par kādām lietām, un pēc rallija viņš man ir pateicis, ka, jā, tur tev bija taisnība, bet viņš nekad mani neklausa uzreiz un visu dara pats. Mēs sarunājām, ka, ja viņam ir vajadzīgs kāds padoms, lai viņš nāk pie manis un es viņam to došu, bet tāda diena vēl nav pienākusi (smejas). Daudzi uzskata, ka es, kuram ir liela pieredze, visu laiku viņu mācu, bet tā tiešām nav. Pirmo reizi, kad viņš testēja S2000 auto, es testu laikā viņam neko nejautāju. Viņš visus jautājumus izrunāja ar mehāniķiem un teica, kas viņam patīk, kas nē, ko izmainīt u.t.t. Es tobrīd ar viņu par šīm lietām nerunāju. Un jāsaka, ka tas ir apbrīnojami, kā viņš jūt auto, jo visas izmaiņas, ko viņš līdz šim veic, strādā pareizā virzienā.

Tad var teikt, ka viņš visu ir iemācījies pašmācības ceļā.
Jā, visu viņš ir apguvis pats. Visu! Pat mašīnas un amortizatoru regulējumus viņš izvēlas pats. Testos viņš izbrauc un pasaka mehāniķiem, kas viņam patīk vai nepatīk. Es tur nejaucos iekšā. Tad kad viņam bija 11 gadi, tad pirms otrā brauciena (Kalle tad brauca ar Toyota Starlet) viņam teicu, ka varbūt labāk pēc šī tiltiņa paņemt plašāk un tad iebraukt finišā. Viņš paklausīja un tas nenostrādāja. Pēc tās reizes noteicu, ka vairs neko neteikšu priekšā.

Ka Jūs uz to skatāties, ka Kalle Jums tik pieredzējušam braucējam neprasa padomus, lai arī viņš to varētu darīt katru dienu?
Ja viņš man prasītu visu laiku padomus, tad tas liecinātu, ka viņš nav pārliecināts par savām spējām. Viņš man pateica: ''Tēti, tu man nevarēsi visu laiku būt blakus.'' Tas ir pareizi.


Foto: Krists Andersons

Vai to var saukt par talantu?
(Domā) Labs jautājums. Nezinu, no kā tas nāk. Daudzi domā, ka viņš ir braucis ļoti daudz, bet tā arī gluži nav (pirmo reizi ar rallija mašīnu Kalle brauca astoņu gadu vecumā pa ezeru). Nav tā, ka mēs trenētos vai aizvadītu testus katras brīvdienas vai katru brīvo brīdi. Kad viņam vajag, tad viņš izbrauc, bet tas pārsvarā ir viena reize pirms rallija. Un, kas ir interesanti, tad viņš šajos testos brauc tik ilgi, kamēr atrod to, ko vēlas. Citreiz pietiek ar 30 kilometriem, bet citreiz nobrauc 70 kilometrus vai vairāk. Kā ir labas sajūtas, tā viņš brauc nost un beidz testus. Tā kā jāsaka, ka laikam tas zināmā mērā ir kaut kāds talants, ko viņš spēj demonstrēt.

Kādi ir nākamā gada plāni?
Noteikti brauksim Latvijā un ceram, ka, ja būs iespēja, tad brauksim arī citos rallijos. Viņam sāk patikt asfalts, tāpēc centīsimies mācīties to, jo ir daudz jābrauc un jāmācās, lai būtu ātrs uz visa veida segumiem.

Noteikti, ka tas nav noslēpums, ka ''Toyota'' vadītājs Tomijs Makinens jau skatās Kalles virzienā.
Jā, protams, interese ir, bet, kas zina, kā viss tālāk iegrozīsies. Šobrīd viss iet savu gaitu un pēc pāris gadiem viss var notikt. Ar mums runā vairākas komandas, tas pats M-Sport boss Malkolms Vilsons, kuru es pazīstu ilgus gadus, Mišels Nandāns (''Hyundai'' boss un Hari Rovanperas bijušais inženieris). Kad staigājām Spānijas WRC rallijā pa servisa parku, tad visi gāja runāt ar Kalli nevis ar mani (smejas).


Foto: Alfonsas Rakauskas

Vai tā ir tiesa, ka Kalle ir aizvadījis testus ar Tomija Makinena komandas jauno WRC automašīnu?
Jā, bija testi vasarā, bet trīs nedēļas pirms rallija Latvija Makinens man piezvanīja un pajautāja, ko es teiktu par to, ja Kalle piedalītos divu dienu testos? Teicu, ka pajautāšu, bet, protams, tas viss beidzās ar divu dienu testiem netālu no Jivaskulas. Kopā viņš nobrauca ap 300 kilometriem, kur viņš darīja visu to, ko inženieri lika. Tas bija ''Toyota'' komandas darbs, bet Kalle to izpildīja.

Gan jau Makinens seko Kalles rezultātiem un viņa vārds ir ''Toyota'' komandas blociņā?
Jā, iespējams. Viņš, protams, seko līdzi, bet šobrīd ''Toyota'' komandai ir citi braucēji, kas brauks komandā. Laiks rādīs, kā viss izvērtīsies, bet uz šo brīdi viss ir labi. Tomijs Makinens neguļ un visu redz un zina (smaida).

Galvenais nesadegt tagad.
Nē, Kalle nav tāds. Galvenais vēsu galvu un ar kājām stāvēt uz zemes. Viņš turpina mācīties. Lai arī viņš ir uzvarējis vairākos rallijos, viņš neuzskata sevi par kaut kādu zvaigzni. Par zvaigzni viņš sevi varēs uzskatīt tad, kad uzvarēs WRC.


Foto: Timo Anis, facebook.com/timoanisphotography

Kurā klasē šobrīd mācās Kalle?
Viņš skolā vairs neiet, bet tagad mācās par automehāniķi, jo viņš visu savu dzīvi pavadījis pie dzelžiem un braucis ar mopēdiem, mašīnām, kvadracikliem, sniega motocikliem, ūdens motocikliem, parastiem motocikliem u.t.t.

Viņš katru dienu kaut ko dara ar tehniku?
Absolūti katru dienu (smejas). Pat pēc tam, kad mēs atgriežamies kādus 800 kilometrus pēc kāda Latvijas rallija, viņš jau pēc divām vai maksimums piecām minūtēm kaut ko jau sāk darīt garāžā (smejas).

Vai Somijā izdodas satikt kādu bijušo WRC zvaigzni?
Makinena darbnīca ir trīs kilometrus no manām mājām, Miko Hirvonens dzīvo viena kilometra attālumā, bet, ja godīgi, tad līdz šim tā pa īstam mēs neesam tikušies, jo katram ir savi projekti un darbi.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png