profile
register
facebook
youtube
twitter instagram

Andris Mālnieks - Nikolaja Grjazina 'Gravel crew' ekipāžas stūrmanis

Mārtiņš Jankovskis 19.01.2022 - 17:47 Andris Mālnieks - Nikolaja Grjazina 'Gravel crew' ekipāžas stūrmanis
Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Daudzi, kuri seko rallijam, noteikti ir kādreiz dzirdējuši tādu vārdu salikumu kā Gravel crew, kas tulkojumā varētu būt izlūk ekipāža. Šādas ekipāžas vadošie WRC braucēji (un arī WRC2) izmanto asfalta rallijos. Lielā mērā tieši no Gravel crew ekipāžas darba ir atkarīgs ekipāžas labs rezultāts konkrētā asfalta rallijā, jo bieži pēc sarežģītiem rallijiem vadošie braucēji finišā paslavē savas Gravel crew ekipāžas darbu.

Kas tad īsti ir Gravel crew ekipāža? Pēc tam, kad braucēji ir iepazinušies ar trasi, darbu sāk katras rallija ekipāžas Gravel crew, kas pirms katras dienas ātrumposmiem dodas trasē, lai pārbaudītu un precizētu ekipāžas pirms pāris dienām sastādīto stenogrammu. Pēc labojumu/precizējumu veikšanas Gravel crew stūrmanis sazinās ar ekipāžas stūrmani, kuram tik nodota jaunākā informācija no ātrumposma. To stūrmanis piefiksē un jaunās izmaiņas atzīmē savā stenogrammā pēc kuras tad arī ekipāža brauc.


Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Montekarlo rallijs ir viens no sarežģītākajiem un neprognozējamākajiem rallijiem visā kalendārā, jo šeit laiks var mainīties ik pa minūtēm, tāpēc šajā rallijā Gravel crew loma ir īpaši svarīga. Ja ekipāža, piemēram, pieraksta trasi pirmdien vai otrdien, bet sacensību režīmā tai pa šo trasi ir jābrauc piektdien vai sestdien, trase var izmainīties pa 180 grādiem. Piemēram, ekipāža trasi pieraksta, kad trase ir sausa, bet, kad tai ir jādodas trasē, tad trasē ir ledus, sniegs u.t.t. Un tieši šīs izmaiņas Gravel crew ir jāpiefiksē un jānodod ekipāžas stūrmanim.

Kā pagājušajā gadā noskaidroja portāls Go4speed, tad latviešu autosportists Andris Mālnieks, kurš savas karjeras laikā bijis stūrmanis vairāk nekā 100 rallijos, kopā ar Vasīliju Grjazinu 2021.gada sezonā pildīja Gravel crew funkcijas vienam no ātrākajiem WRC2 klases braucējiem Nikolajam Grjazinam.

Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

''Gravel crew mums ir ļoti svarīga tieši asfalta rallijos, jo, iepazīstoties ar trasi, ir lietas, kurām nespējam izsekot līdzi, jo mēs pierakstām trasi, atzīmējam metrus līdz nākamajam līkumam, atzīmējam bremzēšanas punktus, skatāmies, kur ir kādas apmales, uz kurām labāk nebraukt u.t.t. Taču ir daudz lietas, kuras papildus nepaspēju piefiksēt, taču Gravel crew to visu var vieglāk pārbaudīt un tas man ļauj izvairīties no iespējamām riepu pārsišanām. Gravel crew mums ir ļoti svarīgs un tas mums atvieglo dzīvi kaut kādās bīstamās vietās,” portālam Go4speed pastāstīja Nikolajs Grjazins, kurš pagājušajā gadā vairākās intervijās atzīmēja un uzslavēja savas Gravel crew ekipāžas darbu.

Par to, kā Mālnieks kļuva par Gravel Crew ekipāžu, kādi ir viņa pienākumi, cik atbildīgs ir šis darbs - par to šajā sarunā.

Andri, pastāsti, lūdzu, kā tu kļuvi par Gravel crew stūrmani Nikolajam Grjazinam.
SRT komandas menedžeris Artūrs Priednieks man piedāvāja šādu iespēju pamēģināt pastrādāt par Gravel Crew un, protams, es tam piekritu. Bet, protams, jāsaka liels paldies Nikolajam Grjazinam, kurš bija tas, kurš mani caur Artūru uzaicināja. Turpinājumā viss notika savu gaitu. Aizbraucām pamēģināt, kā man ies. Pamācījos no tiem cilvēkiem, kas to darīja iepriekš, un tā arī mēs sākām strādāt kopā. Strādāt par Gravel Crew WRC čempionātā ir vienreizēja iespēja, par ko gribu teikt lielu paldies Nikolajam Grjazinam.


Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Ja pareizi sapratu, tad Nikolaja Gravel Crew ekipāžas pilots ir Vasīlijs Grjazins?
Jā, un es viņa stūrmanis.

Kopā ar Vasīliju jūs pagājušajā gadā Nikolajam līdzi devāties uz visiem asfalta rallijiem?
Jā. Pagājušajā gadā visos pasaules rallija čempionāta asfalta rallijos visām WRC un WRC2 ekipāžām/komandām bija atļauti Gravel Crew jeb izlūkmašīnas. Kurš to izmanto, tas ir cits stāsts, bet visām rallija ekipāžām tāda iespēja bija.

Šogad saprotu, ka WRC2 klasē Gravel Crew var izmantot tikai Montekarlo rallijā?
Jā, šogad Gravel Crew WRC2 klases braucējiem ir atļauts tikai Montekarlo rallijā, kamēr WRC pilotiem Gravel Crew būs pieejams katrā asfalta rallijā.

Pastāsti, lūdzu, ko WRC rallijā dara Gravel Crew jeb izlūkmašīnas?
Kad ekipāža pabeidz pierakstīt trasi un stūrmanis stenogrammā veic visus labojumus, tad es to stenogrammu pārkopēju. Pēc tam, kad mēs pirms rallija starta dodamies trasē, mēs šajā stenogrammā, ja nepieciešams, veicam labojumus/precizējumus/papildinājumus. Pēc tam attiecīgi mēs par to ziņojam Nikolaja stūrmanim, kurš šo informāciju papildina savā stenogrammā.

Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Kā jūs Gravel Crew ekipāža gatavojaties rallijam?
Viss sākās jau tad, kad ekipāžas sāk pierakstīt trasi. Mums arī ir atļauts izbraukt ātrumposmus, lai saprastu, kādi tie ir, kāda ir šo ātrumposmu specifika un lai jau mēs apmēram varētu nojaust, kur varētu būt kādas viltīgākas vietas, kur varētu griezt līkumu iekšmalas u.t.t. Var teikt tā, ka, izbraucot ātrumposmu, mēs jau apmēram iztēlojamies, kāds darbs mūs konkrētajā rallijā varētu sagaidīt.

Kad sākas rallijs, cikos jums sākās diena?
Teikšu, kā ir – tas ir pats grūtākais. Pirms rallijiem noteikti ir labi jāizguļas (smejas), jo, kad sākas rallijs, tad mēs guļam ļoti maz. Pirms trasē dodas rallija ekipāžas, mēs Gravel Crew trasē dodamies stundu, pusotru vai divas stundas iepriekš. Kā kurā rallijā. Bet arī mums ir noteikti laiki, līdz cikiem mēs to varam darīt. Bet mums jau ir jāsaplāno uz priekšu, lai paspētu izbraukt arī nākamos ātrumposmus. Līdz ar to citreiz ceļamies trijos, citreiz pusčetros, bet pārsvarā ap četriem naktī.

Sanāk, ka pirmos ātrumposmus pārbaudāt pa tumsu.
Jā, un tas arī mazliet sarežģi darbu, jo ir jābūt daudz, daudz vērīgākiem, lai kaut ko nepalaistu garām.


Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Kā ar skatītājiem rīta agrajās stundās? Viņi jau arī staigā pa trasi un meklē sev skatu vietas?
Jā, dažos rallijos pilnīgi noteikti. No dažiem rallijiem atmiņā palicis tas, ka brauc agri no rīta pa trasi un sev priekšā serpentīnos redzi, ka ir pilns ar mazām gaismiņām, kur cilvēki jau laicīgi ar saviem lukturīšiem dodas meklēt savas skatītāju vietas. Iespaidīgs skats. Tāpat, piemēram, Spānijā un Horvātijā no rīta, kad pārbaudām trasi, tajā pa ceļu staigā ļoti daudz skatītāju, kas brīžiem apgrūtina mums darbu un mēs nevaram kārtīgi pārbaudīt līkumus.

Un to noteikti dara arī citi Gravel Crew?
Jā, braucam vesela kolonna, jo visiem jau tie laiki ir saplānoti līdzīgi. Pirmo reizi, kad sāku braukt Gravel Crew, tad tās sajūtas bija tādas saviļņotas, kad no rīta dodies pārbaudīt ātrumposmu, bet tev priekšā stāv WRC komandu Gravel crew ekipāžas, kuras brauc ar tām pašām pierakstu mašīnām, ar kurām pirms tam brauca WRC piloti. Tad ir sajūtas, ka esi pasaules čempionātā un ka šeit viss ir pa īstam.


Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Kad jūs izbraucat trasi, kas notiek tālāk?
Kad mēs izbraucam vienu vai divus ātrumposmus, tad jau Nikolaja ekipāža ir servisa parkā, tāpēc ir svarīgi visu saplānot tā, lai informāciju stūrmanim nodotu tad, kad viņi vēl atrodas servisa parkā, lai nepieciešamības gadījumā vēl var veikt kādu citu riepu izvēli. Tad, kad labojumi no pirmā vai no diviem ātrumposmiem nodoti stūrmanim, mēs braucam uz nākamajiem ātrumposmiem, kamēr ekipāža jau ar mūsu labojumiem dodas uz pirmā ātrumposma starta. Pēc tam, kad Nikolajs dodas uz nākamo posmu, mēs jau stūrmanim nododam informāciju par citiem ātrumposmiem. Tad, kad pirmais aplis beidzas, ekipāža dodas uz servisa parku, bet mēs dodamies atpakaļ uz rīta pirmo ātrumposmu, lai sāktu visu to pašu vēlreiz. Atkal mēs pārbaudām trasi, veicam labojumus, jo otrajā reizē trase vietām ir ļoti netīra, uz ceļa ir samesti akmeņi u.t.t. Par to visu mēs atkal informējam stūrmani, kurš savā stenogrammā veic jaunus labojumus/precizējumus. Tikai tad, kad mēs otro reizi esam izbraukuši visus ātrumposmus, mēs dodamies atpakaļ uz servisa parku, lai paēstu pusdienas un pārrunātu ko un kā esam darījuši. Tad arī mūsu diena nosacīti ir beigusies – gaidām atpakaļ ekipāžu no ātrumposmiem, lai arī kopā ar viņiem pārrunātu, kas bija labi, kas nebija labi, ko vajag pamainīt/uzlabot u.t.t. Tikai tad mēs dodamies pie miera, lai pēc pāris stundām celtos un darītu to pašu vēlreiz.

Laikam arī ekipāžas stūrmanim šādi ralliji ir ļoti smagi - ne tikai pats pieraksti trasi, bet arī vēlāk vēl atzīmē visus labojumus.
Jā, stūrmanim arī ir atbildīgs darbs, jo viņam kopā ar pilotu ir ne tikai jāpieraksta trase, bet arī pārbraucienos jāmaina riepas, jāliek spiedieni vai jādara citas lietas, kā arī paralēli jāatrod laiks, lai salabotu stenogrammu pēc mūsu labojumiem.

Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Ja ir viegls rallijs, cik daudz izmaiņu jūs stenogrammā veicat?
Protams, viss atkarīgs no laikapstākļiem. Ja pieraksti trasi, kad spīd saule, bet rallijā līst lietus (vai otrādi), tad labojumu būs ļoti daudz. Bet, ja mēs par piemēru paņemam Spānijas WRC ralliju, tad pirmajā reizē to atzīmju/izmaiņu būs mazāk nekā otrajā reizē, kad jau trase ir netīra un uz trases ir samestas smiltis/akmeņi.

Jums ir atrunāts, kā un ko jūs aprakstāt?
Katram pilotam ar savu Gravel crew ir atrunāti termini, kā viņi to darīs un kādus apzīmējumus konkrētām lietām viņi liks. Piemēram, smiltis, putekļi, akmeņi, akmentiņi, mitrs, dubļi. Mēs nelabojam Nikolaja līkumu konfigurāciju vai gradāciju, mēs tikai papildinām ar lietām, ko tobrīd redzam trasē. Protams, ir bijis, kad Nikolajam atzīmēts, ka var griezt līkumu, bet mēs redzam, ka tur ir akmeņi un labāk negriezt, tad mēs to atzīmējam un atsevišķā komentārā arī pamatojam, kāpēc mēs to esam izdarījuši.

Kurš, raugoties no tava skatupunkta un darba apjoma, ir vieglākais, bet kurš - sarežģītākais rallijs?
Smagākais, protams, ir Montekarlo WRC rallijs, kurā pats pirmo reizi strādāšu tikai šogad. Bet no tiem rallijiem, kuros esmu pats piedalījies, tad teiktu, ka Horvātijas rallijs ir sarežģīts, jo rallijs bija ļoti netīrs, jo tur gandrīz katrā līkumā ļāva griezt iekšmalas. Tur mēs stenogrammā veicām ļoti daudz labojumus.

Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Lai arī darbs jums katrā rallijā ir vienāds, jādomā, ka katrs rallijs tomēr ir pilnīgi savādāks un nekas nav vienāds.
Jā, katrā rallijā ir sava specifika un nianses, tāpēc ar katru nobraukto ralliju daudz ko iemācījos un uzzināju. It kā liekās, ka tu jau visu zini un vari paredzēt, bet tāpat kaut kas bieži parādās jauns/nebijis. Līdz ar to nav tāda rutīna, kā citos darbos, jo šeit katrs rallijs ir kā jauns piedzīvojums. Darbs ir diezgan intensīvs un visu laiku kustībā – no agra rīta līdz vēlam vakaram.

Kā ir aprīkota jūsu Gravel crew ekipāžas automašīna?
Mums mašīnā ir no organizatoriem saņemta GPS iekārta, jo viņi seko līdzi arī mūsu ātrumam, kā mēs pārvietojamies, jo arī mums ir savi ātrumi, kas jāievēro konkrētās vietās. Man ir sava leģenda pēc kuras mēs braucam uz un no ātrumposmiem. Protams, izmantojam arī dažādas navigācijas iekārtas, lai ātrāk nokļūtu uz citu ātrumposmu. Mums nav jābrauc tā, kā brauc sportisti pēc leģendas, bet mēs uz un no ātrumposmiem varam pārvietoties kā vēlāmies. Mēs braucam ar savām licencēm, mums ir piešķirti savi numuri un GPS. Mēs skaitāmies gandrīz tāda pati ekipāža, tikai ar ielas mašīnu.


Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Noteikti, ka pirms sāki darbu kā Gravel crew, biji par to dzirdējis. Bet, vai tobrīd spēji iztēloties, ka tas darbs būs tik apjomīgs un atbildīgs?
Jā, darbs ir ļoti atbildīgs. Priekšstats par to, kas ir Gravel crew un ko tas dara, man bija, bet, kad ar to saskāros pats, tad jāsaka, ka varbūt toreiz nedomāju, ka tas darbs būs tik apjomīgs un atbildīgs. Pat tad, kad ekipāža ir trasē un mēs pēc starplaikiem redzam, ka ekipāža kādā vietā ir lēnāka, tad mēs jau sākam nervozēt, ka, iespējams, kaut ko neesam pareizi atzīmējuši. Šeit tu nevari kļūdīties, jo pēc mums ekipāža brauc pilnā ātrumā un paļaujas uz to, ko mēs esam salabojuši. Tāpēc es šo darbu raksturotu kā ļoti, ļoti atbildīgu, bet, tajā pašā laikā, ļoti interesantu. Tu redzi gan dabu, gan pasauli. Tik daudz skaistus skatus, kā pagājušajā gadā, vēl nebiju redzējis, jo katrā rallijā redzam skaistus saullēktus un saulrietus (smejas).


Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Pēc dažiem rallijiem esmu dzirdējis, ka Nikolajs pasaka paldies Gravel crew, ka tā ir paveikusi labu darbu. Tie laikam ir labākie vārdi, ko dzirdēt no ekipāžas.
Protams. Bieži jau ir tā, ka ekipāža jau pēc kāda no ātrumposmiem atsūta mums ziņu, ka esam labi uztrāpījuši un visu pareizi noziņojuši. Citreiz arī pasaka, kas varētu būt vairāk vai mazāk. Bet kopumā jā, ir ļoti patīkami pēc finiša WRC TV tiešraidē dzirdēt, kad ekipāža pasaka paldies Gravel crew par lielisko darbu, jo tad mums ir tādas sajūtas, it kā akmens noveltos no sirds.

Kaut kādas kļūdas no jūsu puses arī gadās?
Protams, kaut kādas lietas vienmēr ir par kurām vēlāk mēs diskutējam un pārrunājam, bet neviens nav perfekts. Ir bijis, kad, labu gribot, tās informācijas ir par daudz, bet tā, ka Nikolajs pēc mūsu labojumiem ir sabremzējies, bet tur nevajadzēja bremzēt, tā gan nav bijis. Protams, jāņem vērā fakts, kas var nospēlēt lielu lomu, ir tas, ka mēs, piemēram, veicam labojumus pa sausu trasi, bet īsi pēc mums un pirms ekipāžas došanās trasē sāk līt. Tad viss samainās kājām gaisā.


Foto: No Andra Mālnieka personīgā arhīva

Andri, paldies par stāstu. Novēlu, lai jums Montekarlo WRC būtu maz darba.
Paldies.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri: