Foto: polaris-orv.media
Janvārī Johanam Kristoferssonam sāksies pavisam jauna nodaļa karjerā – pirmais starts Dakaras rallijā.
Autosportā ir maz braucēju, kuri patiesi ir pelnījuši apzīmējumu ''daudzpusīgs'', taču astoņkārtējais pasaules rallijkrosa čempions Johans Kristofersons tam atbilst pilnībā.
Autosportā ir maz braucēju, kuri patiesi ir pelnījuši apzīmējumu ''daudzpusīgs'', taču astoņkārtējais pasaules rallijkrosa čempions Johans Kristofersons tam atbilst pilnībā.

Foto: www.facebook.com/JohanKristofferssonRX
Zviedram ir iespaidīga panākumu bagāža gan bezceļu sacīkstēs, gan asfaltētajās trasēs, un viņš tiek uzskatīts par vienu no vispusīgākajiem braucējiem mūsdienu autosportā. Kristofersons apzinās to, cik liels izaicinājums viņu sagaida janvārī, kad viņš debitēs rallijreidā – 2026. gada Dakaras rallijā.
''Ja godīgi, sajūta ir tāda, it kā es izlēktu no lidmašīnas bez izpletņa,'' atzīst Johans Kristofersons. ''Esmu pieradis darīt lietas, kurās man ir ļoti liela pieredze – piemēram, rallijkrosā, ko esmu braucis apmēram desmit sezonas pēc kārtas. Zinu visas trases, visas mašīnas, konkurentus, komandas un diezgan precīzi saprotu, kā izskatās sacīkšu nedēļas nogale. Un tagad es uzreiz lecu Dakarā – sacīkstēs, uz kurām esmu skatījies jau vairākus gadus, bet vienu vai citu iemeslu dēļ tas iepriekš nesanāca.''

Foto: polaris-orv.media
''Tagad, kad pasaules rallijkrosa čempionāts beidzas [2026. gadā tas pāries Eiropas līmenī], šķiet, ka ir īstais brīdis vairāk paskatīties uz bezceļu sacīkstēm. Kopš Turcijas [pēdējā World RX posma] pagājis pavisam īss laiks, kad sazinājos ar dažiem veciem paziņām no Sébastien Loeb Racing, un mums izdevās ātri visu noorganizēt.''
Kristoferssons Dakarā startēs SSV klasē pie ''Polaris RZR R Sport'' stūres – tajā pašā komandā, kas 2025. gadā izcīnīja uzvaru ar amerikāni Broku Hegeru. Blakus Kristoferssonam sēdēs pieredzējušais rallija un rallijreida stūrmanis Ola Floene.
Foto: www.facebook.com/JohanKristofferssonRX
Pat tik pieredzējušam braucējam un vairākkārtējam pasaules čempionam kā Kristofersonam šāda līmeņa stūrmanis bija absolūti nepieciešams. ''Par Dakaru man būtībā nav ne jausmas,'' turpins Kristofersons. ''Par laimi, man blakus ir stūrmanis ar milzīgu pieredzi. Viņš ir braucis Dakaru vairākas reizes un piedalījies arī citās bezceļu sacīkstēs, kas man ir ļoti liels atbalsts. Arī komandai ir vairāku gadu pieredze – viņi uzvarēja Dakarā pērn, tātad noteikti zina, ko dara. Man atliek mācīties pēc iespējas vairāk un pēc iespējas ātrāk.''
Bet ko viņš pats uzskata par panākumu pirmajā gadā? ''Manuprāt, panākums būtu vienkārši iemācīties pēc iespējas vairāk un sasniegt finišu. Mērķis ir nobraukt pēc iespējas vairāk kilometru ar pēc iespējas mazāk problēmām. Tas ir pamats nākotnei – saprast, kas tas vispār ir. Man nav konkrētu cerību uz rezultātu. Esmu braucis bezceļu sacīkstes Extreme E, bet tur nav stūrmaņa, tāpēc īsti daudz kopīga ar Dakaru tam nav.''

Kristofersons testos. Foto: www.facebook.com/JohanKristofferssonRX
Kristoferssonam priekšā bija nopietns pielāgošanās process – pirms sacīkstēm viņam bija vien daži testi ar Polaris Meksikā. ''Viena Dakaras ātrumposma distance ir kā vesela rallijkrosa sezona,'' viņš skaidro. ''Kādreiz World RX bija 10–12 posmi sezonā. Dakaras rallijā tas viss tiek nobraukts vienā dienā. Centīšos sagatavoties, cik vien iespējams, bet ir grūti saprast, kam tieši gatavoties. Fiziski un mentāli es varu trenēties, esmu runājis ar draugiem, kuri brauc Dakaru. Piemēram, Matiass Ekstroms par to runā tikai pozitīvi, bet tas tik un tā ir grūti.''
Viens Dakaras aspekts Kristofersonam gan šķiet ļoti pievilcīgs – maratona posmi ar nakšņošanu bivakos. ''Kaut kas tāds man patīk. Zviedrijā es daudz laika pavadu dabā – katru iespēju būt mežā ar ģimeni es izmantoju. Ēšana ārā, nakšņošana prom no mājām – man tas viss ir diezgan ierasts, tāpēc ar nepacietību gaidu arī šo Dakāras pieredzes daļu.''

Foto: Jordan Gullick / Extreme E
Vai šis starts Dakarā varētu kļūt par sākumu ilgtermiņa pārejai uz rallijreidu, vēl nav skaidrs, taču Kristofersons iespēju neizslēdz. ''Tas ir iespējams. No tā, ko esmu dzirdējis, Dakara ir disciplīna, kur pieredze ar katru gadu kļūst arvien vērtīgāka. Ja paskatās uz veiksmīgākajiem Dakaras braucējiem, tie parasti ir ar lielu pieredzi. Šeit laiks strādā tavā labā. Tāpēc šķiet, ka tagad ir īstais brīdis to pamēģināt. Autosportā sāku salīdzinoši vēlu, bet esmu braucis gandrīz visu – izņemot formulu. Šis man šķiet nākamais loģiskais solis.''









