profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
www.iclatvija.lv iekartas.intercars.eu
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Kāpēc WRC asfalta rallijos vajadzīga drošības ekipāža?

Mārtiņš Jankovskis 29.08.2014 - 14:45 Kāpēc WRC asfalta rallijos vajadzīga drošības ekipāža?
Bez precīzas stenogrammas ātri un precīzi nevar pabraukt

Pasaules rallija čempionāta (WRC) kalendārā ir četri asfalta ralliji, kuros vadošie piloti izmanto savas Safety crew jeb drošības mašīnas pakalpojumus (šādas ekipāžas agrāk tika izmantotas arī grants rallijos). Arī Vācijas rallijā vadošajām ekipāžām ir sava komanda, kas rūpējas par to, lai pilotam, dodoties trasē sacensību dienā, uz to brīdi būtu pieejama visa jaunākā un svaigākā informācija par apstākļiem trasē.

Kas ir Safety crew?
Šī Safety crew ir ekipāža, kas rūpējas par to, lai savai ekipāžai tiktu nodota visa jaunākā un svarīgākā informācija par apstākļiem asfalta rallija ātrumposmos. Šajās Safety crew ekipāžās pārsvarā brauc bijušie rallija braucēji, kuri zina, ko un kā vajag palabot stenogrammā, lai vēlāk pilots pa trasi varētu braukt maksimāli ātri.


Kriss Mīke. Foto: Nico Meyer, ewrc.cz

Piloti ar trasi iepazīstas nedēļas sākumā, taču līdz brīdim, kad sportists brauks pa attiecīgajiem ātrumposmiem, var paiet vairākas dienas, kuru laikā ceļa apstākļi var pamainīties. Līdz ar to pēc trases iepazīšanās drošības ekipāža ar tādu pašu stenogrammu īsi pirms rallija starta vēlreiz izbrauc trasi, lai atzīmētu katru lietu, kas var būt svarīga tajā posmā (vietām uz ceļa ir samesta grants, vietām slapjš, vietām dubļi, vietām peļķes, tur nevar griezt u.t.t.). Vēl kas ļoti svarīgi – šāda ekipāža var ieteikt labāko riepu izvēli uz attiecīgajiem ātrumposmiem, kam šādos asfalta rallijos ir ļoti liela nozīme.

Visgrūtāk drošības ekipāžai klājas Montekarlo rallijā, kur laikapstākļi mainās ļoti bieži. Ir bijuši gadījumi, kad īsi pirms paša starta, kad drošības ekipāža jau ir veikusi pēdējos labojumus, uznāk sniegs, kas tādējādi visu apgriež kājām gaisā. Tāpat ir lasīts, ka dažreiz ekipāžas pēc avārijām atzīst, ka šoreiz kļūda pieļauta drošības ekipāžas dēļ, kas attiecīgajā vietā nebija veikusi labojumus.


Tanaka stūrmanis Raigo Molders Vācijas rallijā pirms starta saņem pēdējos jaunumus no trases. Foto: Dmack Tyres

Fils Mills, kurš kopā ar Peteru Solbergu 2003.gadā kļuva par pasaules čempionu, ir Elfina Evansa drošības ekipāžas komandā. Otrs cilvēks ir Evansa tēvs, bijušais Anglijas rallija čempions.

''Divas stundas pirms trasē dosies pirmā rallija mašīna, mēs pārbaudām trasi,'' stāsta Fils Mills. ''Mēs atzīmējam visu, kas ekipāžai var radīt problēmas – grants uz ceļa, ūdens, jauna bedre u.t.t. Mūsu galvenais uzdevums atzīmēt to, kas nav bijis brīdī, kad pati ekipāža pierakstīja trasi. Taču otrais aplis, kad sportisti brauc jau no rīta veiktos posmus, ir daudz svarīgāks, jo pēc līkumu griešanas uz ceļa tiek samestas smiltis, akmeņi, zāles u.t.t.''


Bijušais WRC pilots Tonijs Gardemeisters ir Latvalas drošības ekipāžas komandā.

''Šādas WRC drošības mašīnas ir nepieciešamas, lai pēc iespējas mazāk būtu risku, ka ekipāža var noskriet no ceļa un avarēt, jo asfalta rallijos ir ļoti lieli ātrumi. Ja tu zaudē saķeri, tad, visticamāk, sekos diezgan liela avārija,'' ta bijušais pasaules rallija čempions.


Evansa tēvs (otrais no kreisās) un Fils Mills (pēdējais no labās) ir Elfina Evansa drošības ekipāža

Mills ļoti labi zina, ko nozīmē pieļaut kļūdu ātros asfalta ceļos. 2004.gadā viņš kopā ar Peteru Solbergu Vācijas rallijā piedzīvoja ļoti smagu avāriju, taču, par laimi, ekipāža necieta, lai arī mašīna bija norakstāma. ''Tā bija visļaunākā avārija, taču mums ar Solbergu ļoti paveicās, jo mēs šajā negadījumā necietām.''

Tieši aizvadītais Vācijas WRC rallijs bija viens no sezonas posmiem, kurā labs rezultāts atkarīgs tieši no drošības ekipāžas. "Drošības ekipāžas atbildība ir ļoti augsta, bet tajā pašā laikā tas ir arī labi atalgots un novērtēts darbs, ja viss izdarīts precīzi un viss aizritējis labi," nobeidz Mills.

Solbergs Vācijas WRC rallijā iznīcina automašīnu
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png